Kohtaamisia Tukholmassa

Suomalaisen tanssin ja Kansallisbaletin menneisyyteen uppoutuessa yksi reitti vie Tukholmaan, missä suomalaistanssijat vierailivat ja osa teki merkittävän osan urastaan. Heidän työtään voi jäljittää useammassa arkistossa ja kirjastossa. Kiinnostavia kokoelmia on erityisesti Tukholman tanssimuseon arkistossa ja Kuninkaallisen Oopperan arkistossa. Jälkimmäisen talon ohjelmistotietokantaa voi selailla verkossa ja sitä täydennetään edelleen. Tosin hakutuloksissa on ainakin vielä satunnaisia puutteita. Tanssija Carina Arin nimeä kantavassa kirjastossa on puolestaan laaja tanssikirjojen kokoelma ja videoarkisto.

Suomalaissyntyinen Teodora Lagerborg (1914–1988) on yksi tanssin nomadeista, jonka jäljille voi sukeltaa Kuninkaallisen Oopperan arkistossa. Teodora syntyi Suomessa ja ehti käydä Suomalaisen Oopperan yhteydessä toimivaa balettikoulua mutta opiskeli lyhyen ajan myös Tukholmassa. Hänet kiinnitettiin Kuninkaallisen Oopperan balettiin 1931 ensin opiskelijasopimuksella. Ensitanssijattareksi hänet korotettiin vuonna 1935, ja vuoden 1939 jälkeen hän jatkoi talossa vierailijana.

Lagerborgin aika Tukholmassa osuu osittain päällekkäin Suomalaisen Oopperan ensimmäisen balettimestarin George Gén Tukholman kauden kanssa. Lagerborg tanssi muun muassa Gén teoksissa Concerto (1940), Hollywood rhythms (1944) ja Lualaba (1945). Lagerborg esiintyi myös Helsingissä 1940-luvun alussa Konserton lisäksi esimerkiksi Gén Tukholmassakin nähdyssä burleskissa Sellaista sattuu.

Teodora Lagerborg, Arvo Martikainen ja Kaarlo Hiltunen George Gén koreografiassa Konsertto (1940). Kuva: Tenhovaara. Suomen Kansallisoopperan ja -baletin arkisto.

Kirjassaan Siivekkäät jalat (1945) kriitikko Raoul af Hällström muistelee Lagerborgin Helsingin vierailua Jumalattarien riita -baletin Venuksena, joka oli yksi tanssijan menestysrooleista Ruotsissa. Suomessa koreografian teki Alexander Saxelin, Ruotsissa Harald Lander.

Gén Tukholman kautta syytetään joskus ohjelmistoltaan kevyeksi. Teoksen Royal Swedish Ballet – History from 1592 to 1962 -teoksen kirjoittajan Marina Grutin mukaan ohjelmistovalinnat selittyivät sillä, että talon
johto rohkaisi Gétä tekemään kevyttä ohjelmistoa – mitä ilmeisimmin synkeiden sotavuosien vastapainoksi.

Teodora Lagerborg George Gén tanssiburleskissa Sellaista sattuu (1940). Kuva Tenhovaara. Suomen Kansallisoopperan ja -baletin arkisto.

Gé toteutti Tukholmassa myös Tšaikovski-baletteja. Hänen Prinsessa Ruususensa oli Grutin mukaan Kuninkaallisen Oopperan ensimmäinen kokoillan baletti vuosisataan. Ryhmä esitti myös yksinäytöksisen
version Joutsenlammesta, ja arkistoon on tallentunut pas de deux vuodelta 1944. Teodora Lagerborgin ja Teddy Rodinin viisiminuuttisen tanssin voi katsoa täältä.

Johanna Laakkonen